söndag 9 maj 2010

Morsdagstårta


Idag firar vi Morsdag här i Finland och den här tårtan har jag gjort till min kära mamma.
Modellen har jag hittat inne på Cakejournal och här finns också en jättebra beskrivning på hur man gör den.

Genast när jag såg den här tårtan visste jag att den skulle bli perfekt till min mamma.
Min mamma är nämligen en riktig mästare på att sticka och våra töser får allt från stickade vantar och sockor till underbart fina tröjor som mamma trollar fram...

Tårtan i sig var inte svår att göra men oj vad mycket tid det gick åt till att stå och klämma ut garnet... Mina händer är alldeles ömma ännu idag...
Jag konstaterade snabbt att jag troligen inte kommer att göra flera såna här tårtor... ;-)
Min mamma är den enda som är värd mödan som tack för alla fina stickade saker hon gjort till töserna. :-)

Ljusa bottnar

Blåbärsmousse
Vitchokladmousse

Täckt i sp
Dekorationer i mmf


Till sist vill jag bjuda er på ett litet smakprov av det som min mamma har stickat till töserna.
Supersöta tröjor med matchande benvärmare! :-)


Grattis på Morsdagen Mamma!

14 kommentarer:

  1. Kul tårta och fina stickade plagg på söta tjejer ;-)

    SvaraRadera
  2. Vilken häftig tårta, superfin!

    SvaraRadera
  3. åh. vilken underbar tårta.
    så annorlunda och cool!

    fin morsdag.

    SvaraRadera
  4. Helt underbar. En fråga, använder du en suger gun?

    SvaraRadera
  5. Men guuuud sån häftig tårta :)

    Och grattis på morsdag!

    Själv ska jag ta och slå morsan en signal och gratta. Hon får två dagar hon. För här får man vänta tills 30maj innan det är morsdag. Konstigt egentligen för sverige och finland har farsdag på samma dag. Men INTE morsdag :(

    Hoppas dagen har varit trevlig iafl :)

    Kram STina

    SvaraRadera
  6. Jättesnyggt!
    Jag har också spanat in beskrivningen på korgen och tänkte försöka om några veckor. Trodde idag att jag skulle testa med cholad-sockerpasta istället för brunfärgad SP, men det gick urdåligt. Cholkad-SP blev jättekort i konsistensen och sprack, så jag är glad att jag testade iförväg.

    Var det svårt att få dit kanterna, när du tryckt ut korgmöstret?

    Ursnygg blev den. :-)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  7. Wow! Så perfekt morsdagstårta :D Du lyckades kanonbra ju! Kan förstå att det tog sin lilla tid.. bra jobbat! Du förtjänar verkligen en STOR bit smörgåstårta, hihi. ;)

    SvaraRadera
  8. Mycket fin! Och även mina barn har ju haft turen att få fina stickade plagg av din mamma :)

    SvaraRadera
  9. Verkligen jättefin! Hm, kan tänka mig att det tog en stund att göra garnet...;-) Söta flickor också! :-)

    SvaraRadera
  10. Jättefin tårta, som vanligt när du bakat. En sak jag undrat över är om man skär mitt genom dekorationerna som du har överst på tårtorna (i dethär fallet garnnystanen) eller om de plockas bort före? Om jag skulle få dina tårtor tror jag att jag inte skulle vilja förstöra dem, utan behålla dem orörda. Jättesöta tjejer i fina stickade tröjor!

    SvaraRadera
  11. Tusen tack för alla snälla kommentarer och Morsdagshälsningar! :-)

    Linda!
    Ja, jag använder en sugargun! En likadan som finns i beskrivningen på Cakejournal.

    Erika!
    Om man gör som i beskrivningen på Cakejournal och rullar ihop sidostycket borde det inte vara svårt alls. Jag valde att inte göra så eftersom undersidan var täckt av florsocker som då skulle ha fastnat i mönstret på andra sidan så jag lyfte dit en bit åt gången vilket resulterade i att den sprack lite här och där... Mitt tips är att göra sidostycket ordentligt tjockt så håller det ihop bättre.
    Lycka till! :-)

    Lena!
    I det här fallet skar vi upp garnnystanen eftersom dom var som små minitårtor med samma fyllning som inne i tårtan.
    När det är en modellerad figur på tårtan t.ex. en dopbebis är det nog inte många som vill skära bebisen mitt itu så då plockas dekorationerna ofta bort när man ska skära tårtan där dekorationerna ligger.

    SvaraRadera
  12. JÄttesöt!!

    Du har väl inte missat Bagerskan´s 1-års jubileum?

    Fullt med tävlingar och erbjudanden under en hel vecka!
    Just nu kan du vinna fjärilsutstickare, pulvermousse och presentkort på müsli + få rabatt hos FikaMera.

    Mer information finns så klart i bloggen, kramar Karin

    SvaraRadera
  13. En underbar och kul Mors Dag tårta. Söta stickade tröjor på två gulliga flickor.....

    Hälsningar Pia

    SvaraRadera
  14. jätte söta båda två flickor

    SvaraRadera