torsdag 25 mars 2010

Dumlemuffins

För ett tag sedan fick jag ju en massa härliga bakformar från Siluett of Sweden så det är numera bara att välja och vraka mellan formar i alla möjliga färger och mönster när jag bakar.
Jag har haft ganska fullt upp på sistone och då är muffins perfekta att baka, om man vill njuta av något gott utan att det tar allt för mycket tid.

Det är sällan jag bjuder er på några recept så idag ska ni få ett recept på riktigt smarriga Dumlemuffins, som tösen och jag bakade och tog med oss hem till våra goda vänner, när vi besökte dom förra veckan.

Dumlemuffins

125 gram smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Dumlegodis

Smuldeg

1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
50 gram smält smör
2 tsk vaniljsocker


Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Tillsätt till sist mjölken och rör till en jämn smet.

Fyll amerikanska muffinsformar ( eller andra stabila formar) till hälften med smet och tryck ner ett Dumlegodis i varje muffin.

Rör ihop ingredienserna till smuldegen och strö över muffinsen.

Grädda i 200 grader i ca. 15 minuter, eller tills smuldegen börjar få lite färg.



5 kommentarer:

  1. De där verkar smarriga!!
    Tror jag ska testa och baka dem, kanske bjuda arbetskamraterna på fika. =)

    SvaraRadera
  2. åhh gott! *mums*

    själv älskar jag att baka muffins och lägga på lite fluff.. ;)

    SvaraRadera
  3. Hej! Blev snål på att baka dihär, funderar bara om dem månne går att frysa ner?

    häls. Maija

    Ps. Du har jätte-trevlig blogg, är ofta inne o kikar :-)

    SvaraRadera
  4. Maija!

    Det går utmärkt...om man inte hinner äta upp dom innan man hinner så långt! ;-)

    SvaraRadera
  5. Dessa var supergoda!Alla som smakat vill ha receptet!:)/Mvh Carolina Segerlund, Boden

    SvaraRadera